Teknisk Data

Motoren er ifølge B&W den ældste køreklare fire-cylindrede B&W dieselmotor i verden. Motoren blev fremstillet i to udgaver, en til land anlæg og en til skibe. Forskellen mellem de to motorer bestod i knastakslen, der på skibsmodellen kunne forskydes således, at motoren kunne gøre begge veje, og skibet dermed kunne sejle baglæns. B&W dieselmotoren har ingen startmotor, men bruger istedet luft under tryk til at sætte stempler og svinghjul i omdrejninger. Når et "passende" omdrejningstal er nået, lukkes der for startluften og samtidig åbnes for brændstoffet for den enkelte cylinder. Samtidig benyttes benyttes også trykluft til forstøvning af brændstoffet. Forsøvningstrykket varierer afhængig af, om der fyldes luft på startflaskerne, hvor trykket kan nå op på 65 bar, men motoren kører bedst ved at forstrøvningstryk på 45-50 bar.

Kalender

Dato Tidspunkt Arrangement
07-01-2017 - LUKKET
04-02-2017 kl. 10.00 opstart
04-03-2017 kl. 10.00 Opstart
01-04-2017 kl. 10.00 Opstart
06-05-2017 kl. 10.00 Opstart
03-06-2017 kl. 10.00 Opstart
01-07-2017 - LUKKET
05-08-2017 kl. 10.00 opstart
02-09-2017 kl. 10.00 Opstart
07-10-2017 kl. 10.00 Opstart
04-11-2017 kl. 10.00 Opstart
02-12-2017 kl. 10.00 Opstart

Tryk her for at flere information om de enkelte arrangementer.

Nyheder

04-04-2010
Ny bog er udkommet om Thomas B. Thrige, fabrikken i centrum af Odense, og ikke mindst kraftcentralen.
 
05-04-2010
Omsider lykkedes det at få lavet en ny hjemmeside, med helt nyt design
 
 
Læs flere nyheder ved at vælge punktet i menuen til venstre